fredag 11 mars 2011

Mattips

Tänkte börja skriva lite mattips, om inte annat för att älskade maken ska få lite inspiration :).

Idag tipsar jag om Kycklinglåda med Curry, Tomat och Fetaost. Till det en matig sallad eller ris/pasta/matvete.

Ingredienser:
Kycklingfiléer, räkna med en/person, gör inget om det blir över, minst lika gott dagen efter!
Creme fraiche, gärna med soltorkad tomat men det går lika bra med vanlig, eller matyoghurt. Men yoghurten är lite syrligare så jag rundar av med lite socker.
Coctailtomater, eller vilka man har hemma.
Fetaost, använder 1pkt till en middag för 4-6 pers.
Salt, peppar, curry, paprikapulver ev. cayenepepper för lite sting.

Gör så här:
Dela kycklingen i mindre bitar, lägg i varm stekpanna med olja alt smör. Krydda bitarna med alla kryddorna och låt dom steka in i lite i köttet.
Lägg i ungsäker form med lite höga kanter.
Häll på den smaksatta creme fraichen eller krydda yoghurten med lite extra krydda, paprikapulver, curry, chili etc. Alt hacka soltorkade tomater och lägg på.
Toppa med fetaosten och tomaterna.
In i ugnen ca 30 min.
Servera med sallad, ris/pasta el matvete. Gärna broccoli el. blomkål också.

Tips! Gör man en "vanlig" sallad och festa till det lite så kan man göra min salladsdressing:

Honung, dijonsenap, citron/limesaft, äppelcidervinägen, vit balsamvinäger/risvinäger, rapsolja. Vispa ihop alla ingredienserna utom oljan, smaka av, jag gör den ganska söt, häll sen på oljan under omrörning så dressingen blir tjock och fin. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar